Myanmar - should I go? - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Wim Rooij - WaarBenJij.nu Myanmar - should I go? - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Wim Rooij - WaarBenJij.nu

Myanmar - should I go?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wim

07 Juni 2009 | Thailand, Pattaya

Myanmar wel of niet gaan?

De Lonely planet zegt het volgende:
Isolated and ostracized by the international community, the country is in the grip of tyrants. Most travelers avoid a visit, backing the boycott, but the long suffering people are everything the people are not. Gentle, humorous, engaging, considerate and inquisitive, they want to play a part in the world, and deserve a brighter future.

De “people part” was voor mij de aanleiding om wel te gaan.

Mijn learnings
• Alleen het Westen houdt zich aan de handels boycot. De grenzen naar Thailand en met name China staan wijd open.
• China heeft geen problemen met dit regieme. China investeert heavily in dit land. China ziet mogelijkheden om te kunnen profiteren van de enorme gas en olievoorraden die Myanmar heeft.
• Het regiem profiteerd enorm van deze handel met China
• De handels boycot treft de onderste laag van de bevolking heel hard. Die toeristen die er ooit waren, zijn er nu niet meer. De hele toeristen sector ligt op zijn gat. In veel plaatsen waren wij de enige toeristen, hele hotels stonden leeg. In restaurants waren wij vaak de enige gasten. De hele staf moest leven van ons bezoek. Dat was voor de boyct zeker anders. Gelukkig zijn er nu ook steeds meer Chinse toeristen...!!!
• De export ligt plat, veel boeren missen hierdoor een export markt.

In veel asiatische landen is de mening over Anung San Kuu Kyi geheel anders dan in veel westerse pers. Zij wordt enerzijds bewonderd, maar anderzijds is er ook veel kritiek. Haar houding zou te vasthoudend zijn; niet asiatisch, niet zoekend naar de dialoog, geen “middenweg”. Haar houding (hoe terecht misschien ook), creeert een groot probleem voor een hele bevolking. Veel mensen in deze regio staan een pragmatsche oplossing voor, stap voor stap in de juiste richting. De eerste stappen misschien wat te klein, de laatste stappen wellicht wat groter.

Samenvattend. Het regiem heeft opties om de boycot te omzeilen en heeft er relatief weinig last van. De onderste laag van de bevolking is heel hard getroffen.

Een aantal bijkomende voordelen van het toerisme
• Er komt meer info over het buitenland beschikbaar; mensen horen hoe het wel kan.
• De aanwezigheid van toeristen maakt dat het regiem gematigder moet optreden dan ze soms wel zou willen.

Kortom ik ben blij dat ik besloten heb wel te gaan.

Note: bovenstaande is ter info, ik respecteer elke afwijkende mening. Normaliter is mijn site vrij van enig politieke opvatting. Gezien de schrijnende situatie in Myanmar heb ik besloten dit stuk wel op mijn site te plaatsen.

• 06 Juni 2009 - 18:41

Jan Vernhout:

Interessante mening, Wim. Ik bedacht dat als een een boycot geen succes heeft er een andere weg bewandeld kan worden. Misschien blootsvoets...

• 06 Juni 2009 - 19:46

A3&H:

Interessant reisverslag.
    Goed om je mening te geven.Het zet de lezer aan het denken....
    China is erg actief in Azië en midden en zuid Afrika.
    Heb het geprint en zal het in de trein naar Culemborg lezen.
    Je bent "vroeg uit de veren".
    Wij gaan nu naar bed.
    Jan: blootsvoets doet denken aan "boetedoening" ook een denkertje.

• 07 Juni 2009 - 16:49

A3:

Misschien was je nog
    "in de veren"
    toen je dit mailde.
    Na enig nadenken:
    Ben dezelfde mening toegedaan!

• 08 Juni 2009 - 07:02

Kitty:

kei goed Wim!
    Ik ben het helemaal met je eens...
    Myanmar staat op mijn lijstje om heen te gaan in december (het staat er al lang op!)...dus wellicht kunnen we nog wat info uitwisselen en de plaatselijke bevolking steun betuigen.
    groet,
    Kitty