Ni Hao - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Wim Rooij - WaarBenJij.nu Ni Hao - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Wim Rooij - WaarBenJij.nu

Ni Hao

Door: wim de rooij

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 Augustus 2009 | Thailand, Pattaya

Onze China experience begon met ons tweede bezoek aan Beijing. De eerste keer was 11 jaar geleden. De stad heeft in deze periode een ware transformatie ondergaan. Er rijden veel meer auto’s (ook heel veel luxe modellen), er zijn nog steeds veel fietsen maar weinig motorfietsen (alleen een soort sluipbrommers; electrisch), de lucht lijkt schoner en de veel Hutongs (klassieke woongemeenschappen ) zijn verdwenen.

Er zijn veel meer restaurants en je kunt er nu zelfs koffie drinken. Taxi chauffeurs spreken (meestal) engels, er is een uitgebreid metro-net en mensen spreken (wat) engels. Kortom Beijing is een Westers/ Aziatische stad geworden.

Een van de hoogtepunten was het bezoek aan de Birdsnest en de Watercube (Olympic Games 2008). Wij moeten als Westerse topatleten natuurlijk voortdurend op de foto. Het was erg bijzonder om een rondje te lopen in het atletiekstadium !

Met de nachtrein naar Xian (stad van de terracotta leger). Ik vond het een grote stad, de taxi chauffeur wees mij terecht: “ Xian only medium, 4-6 million people ”.

Het hoogtepunt van de vakantie was onze reis van Lanzhou naar Chengdu.
Per auto door Mongolië en Tibet gereden. Prachtige landschappen. Woestijn, bergen en eindeloze graslanden. In Xiahe (spreek uit Sjaguh ) de temple van de sekte van de gele mutsen bezocht. In deze tempel, gelegen op 3000 m hoogte, wonen circa 4000 boeddhistische monniken. Deze boeddhistische stroming heeft zijn oorsprong in Tibet en wordt geleid door een Lama.

De graslanden worden bewoond door nomaden. Zij leven in ronde tenten (een kooktent en een leeftent). Bij de tent staat tegenwoordig de ijzeren ros geparkeerd (het paard is vervangen door de brommer , tja vooruitgang houd je niet tegen ). Zij leven van het hoeden van Yaks en geiten. Prima beesten: lekker vlees, lekkere yoghurt. Yak thee echter is jakkie.. (echt smerig) .

In Langmusi een sky-burrial plaats bezocht. Er is geen hout voor crematie, de grond is te rotsig voor een graf. Op een special e plaats (ver buiten de stad/dorp) wordt de overledene in stukken gehakt, de stukken worden vervolgens opgegeten door gieren. Bijlen, afgekloven botten en overvliegende gieren, erg spooky.

In Songpan, een paardentrektocht gedaan. Echt cool om met z’n vieren door de bergen te rijden (wij tweeën en 2 tour guides). Het rijden ging prima, het op en afstijgen echter steeds moeilijker. Je wordt echt megastijf ; de eerste minuten loop je letterlijk met zeemansbenen rond (zeer raar gezicht), zadelpijn krijg je er ook van. Nog dagenlang “genoten” van mijn paardentrip.

Even leek het erop dat onze reis in Songpan zou eindigen. Alle wegen naar het zuiden waren geblokkeerd door het slechte weer (,bruggen weggespoeld, wegen versperd door landslides). Emma (eigenaar van backpackers restaurant) heeft ons prima geholpen, anders was ik misschien nu wel geronseld als Yak-hoeder of paardentemmer .

Met het vliegtuig (in totaal 7 keer gevlogen) naar Lijiang. Een prachtig stadje (slechts 1 million inwoners). De oude stad staat op de world heritage lijst. Helaas kon je van al dit moois alleen maar in de vroege morgen genieten. Overdag werd de stad overspoeld door heeeeeeel veel Chinese toeristen . Echt vreselijk, je kon dan letterlijk over de hoofden lopen.

Met de fiets de omgeving verkend en Dr Ho bezocht. Dr Ho is een Chinese kruidendokter. Een man van 86 met de energie van 16. Zouden die kruiden dan toch werken ????? Wij waren niet de eerste Nederlanders die hij zag, laatst was Jan-Peter Balkenende ook nog geweest, … zou hij dan nu die thee drinken?

De wandeltrektocht door de Tiger Leaping Gorge, in het gebied van de Naxi-people (spreek uit Nassi) was ook prachtig. Schitterende berglandschappen (5600 m), diepe smalle kloof (paar honderd meter diep, honderd meter breed), waar de Yangze rivier zich doorheen vreet.
China is een belevenis, nog heel veel meer te zien ! Iets meer dan twee weken is natuurlijk veel te kort voor zo’n enorm land.

• 09 Augustus 2009 - 07:22

A3&H:

Wat een belevenis deze reis.
    We nemen eens rustig de tijd om
    het verslag en de foto's goed te lezen en te bekijken.Onze eerste impressie is: fantastisch!
    't Is een mooi slotaccoord van jullie verblijf in het Verre Oosten!

• 09 Augustus 2009 - 10:04

Achie:

Hi Jopie! Leuk weer! Ik ben ook bijna overal geweest, heel herkenbaar! Grappig dat Emma nog steeds in Songpan was! Ga straks borrelen met Annie! Ben net drie dagen in Maastricht geweest voor een conferencie, ook een superleuke stad! Geniet nog van de laatste weken daar! Tot gauw!

• 09 Augustus 2009 - 19:05

Johan:

Hey Wim, coole trip en geweldige foto's! Leuk om buiten de 'gewone toeristen' bestemmingen te gaan - beetje jammer dat je nog steeds over de hoofden van Chinezen moet lopen?
    Groeten