Happy birthday - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Wim Rooij - WaarBenJij.nu Happy birthday - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Wim Rooij - WaarBenJij.nu

Happy birthday

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 Maart 2009 | Thailand, Pattaya

Happy Birthday

Begin maart met Meike in “eigen land” op vakantie geweest. De vakantie had een trage start (Meike’s vlucht uit Melbourne had 30 uur vertraging). Via Sydney heeft Meike uiteindelijk Bangkok weten te bereiken. Ik had ondertussen onze flights in Thailand rescheduled. Wij laten ons door zo’n akkefietje niet uit het veld slaan.

Het waren 4 prima dagen. De eerste dag naar Doi Inthanon National Park gegaan. Het uitzicht vanaf de hoogste berg van Thailand 2500m, viel een beetje tegen. Heel het Noorden van Thailand is gehuld in rook van het platbranden van de bos/berg hellingen. De inheemse stammen gebruiken deze slash/burn techniek om een akker te creeeren om hun gewassen te zaaien voor het aankomend e seizoen. Gelukkig zijn veel initiatieven ontplooid om de bergstammen nieuwe landbouwtechnieken bij te brengen. De koning speelt hierin een grote rol. Op de top was het best koud: zo’n 20 graden, lang niet meer zo fris gehad.

Chiang Mai is een schitterende stad. Het was de hoofstad van het Lana Kingdom. De stad heeft een stadsmuur en staat bekent om zijn tempels. Je struikelt hier letterlijk over de tempels. De een nog mooier en groter dan de andere. Doi Suthep, gelegen op een berghelling, even buiten de stad, was en is onovertroffen. Werkelijk schitterend. In Chaing Mai zijn zoveel tempels, dat zelfs de grootste tempel-liefhebber door “tempel moeheid” getroffen wordt. Zo ook wijzelf. De derde dag een fietstocht in de omgeving van Chaing Mai gemaakt. Prachtige vergezichten, rijstvelden, leuke dorpen, interesante sites en .... natuurlijk ook weer veel tempels.Het bezoek aan het lepra-dorp en de sloppen wijken was indrukwekkend. Tja dan realiseer je weer eens dat je toch maar boft met je afkomst.

De afgelopen tijd ook weer eens de omgeving verkend. Onderandere een door een grot gekropen (voorzien van zippo voor de verlichting, achtervolgd door een kerel met bierfles, baanden wij ons een weg door de grotten. .. tja zeker weer different )en een grote boomgaard bezocht. Rayong is de fruitgarden van Thailand. Ze telen oa Durian, Jackfruit, Papaya, Starfruit, Roseappel, Longhan, Rambothan, Dragon fruit, Passion Fruit, Mango, Mangosteen.

Ondanks de wereldwijde economische malaise heeft PURAC besloten om een start te maken met de voorbereiding van de bouw van een tweede grote fabriek in Thailand. In deze fabriek wordt melkzuur (uit mijn fabriek) omgezet in lactides. De lactide korrels worden gebruikt om bio-afbreekbaar plastic te maken.

Bij het bouwrijp maken van de plot werd de python op de foto uit zijn oorspronkelijke habitat verdreven. Het was een kanjer van ongeveer 2 meter lengte met een doorsnede ter grootte van een dijbeen. Geen frisse jongen om ’s avonds in je tuin tegen te komen. Gelukkig is deze kanjer letterlijk in de pan gehakt, eetsmakelijk. Laatst ging de vrouw van een collega van mij even de post uit de brievenbus halen. Net toen zij de sleutel in het slot stak, wurmde de gifgroene slangen kop met gele ogen zich door de spleet naar buiten. Een pittig begin van de dag.

Van de week mijn verjaardag gevierd. Hoogte punt was toch wel de surprise meeting op het werk. De staf had zich in de big meeting room verzameld. Bij binnenkomst in de pikdonkere kamer werd ik toegezongen “happy birtday tou you K wim” en kreeg ik een enorme taart 1 bij 1 meter aangeboden. Best trots dat ik mijn 43 kaarsjes in een keer kreeg uitgeblazen. ’s Avonds met de expats (vrouwen, partners en kinderen) op het strand gaan eten. Erg gezellig.

Ter afsluiting gisteravond met mijn direct reports wezen stappen in een nightclub in Rayong. Ik was vergeten te reserveren, gelukkig kon er nog een tafel geregeld worden. (ja, je blijft als blanke altijd VIP. Dat is soms best handig zoals nu, maar soms ook zeer genant......). Om middernacht zette mijn tafel “happy birtday K Wim” in , hetgeen door de overige 400 man in de zaal werd overgenomen. Dit alles ondersteund door een 10 man sterke live band... Tja different. Van het team kreeg ik een fotoboek aangeboden met al de hoogtepunten van Khun Wim bij PURAC-Thailand. Hartverwarmend. Jammer dat Meike niet bij het feestje kon zijn. Aan het begin van de avond moet je als eregast een belangrijk besluit nemen. Welk bier gaan wij vanavond drinken. Dit gaat als volgt. De beergirls (strakke pakjes, hoge laarsjes, model strijkplank) melden zich bij je tafel. Meestal heb je een dame van Heineken (groen pakje), een Singha dame (geel pakje) en Johnny walker (rood pakje). Je bestelt dan een toren bier. Er wordt dan een grote met ijs gekoelde met bier gevulde pilaar op je tafel gezet. De bier dame is er vervolgens alles aan gelegen om de glazen gevuld te houden. Kortom na zo’n avond ben je extra blij dat je niet zelf hoeft te rijden, maar het de chauffeur naar huis wordt gebracht.

• 14 Maart 2009 - 15:54

A3&H:

Vakantie,met vertraging van Meike wat korter, maar toch heel fijn begrijpen we!
    Kruipen door grotten zonder Meike!
    De Python kunnen we niet vinden....
    Gefeliciteerd met de start van de voorbereiding van de 2e fabriek!
    Wat een geweldig fijne verjaardagsweek. Allemaal feestelijke gebeurtenissen... en dat zonder Meike!

• 14 Maart 2009 - 17:17

Els En Mannen:

Leuk bericht en gefeliciteerd nogmaals!!

• 14 Maart 2009 - 17:37

Achie:

Hi Joop! hoorde al dat je een leuk feestje had gehad! Volgende keer weer met ons! Veel plezier daar! Laterr

• 15 Maart 2009 - 15:14

Jan Vernhout:

Happy Birthday to you!

• 15 Maart 2009 - 16:34

A3&H:

Wat een snake,
    wat een kanjer.
    Hij heeft ook nog een schutkleur.
    Fijn dat hij meteen onschadelijk gemaakt kon worden!!!

• 23 Maart 2009 - 09:50

Achie:

Jasas Joop! We hebben tickets gekocht!! We vliegen 12 juni naar KL! Eerst even Maleisie bekijken en dan komen we weer bij je langs! Joehoe!!
    Laterrr